זכיינות מזון

ב-25 השנים האחרונות זכיינות המזון תופסת תאוצה בארץ. מאז שהתחיל הגל עם כניסתן של רשתות המזון המהיר הבינלאומיות הגדולות דוגמת מקדונלד'ס ופיצה האט, היום יותר ויותר רשתות מזון ישראליות מציעות הסכמי זכיינות בכדי להרחיב את הרשת, לפתוח סניפים בפריסה ארצית ולהגיע ליותר ויותר לקוחות.

הזכיינות המודרנית הגיעה לבשלות עם עליית רשתות הזכיינים בתחום המזון. הטרנד החל בארצות הברית כבר בשנת 1919 במסעדות מזון מהיר של רשת A&W Root Beer. בשנות החמישים חזתה ארצות הברית פריחה אדירה בעסקי הזכיינות בזכות התפשטות רשת האוטוסטרדות במדינה. רשתות מזון מהיר צצו בכל מקום. בתחילת המאה ה-21 מקדונלד'ס היא ללא ספק החברה המזכה המצליחה ביותר בעולם, עם יותר מסעדות וסניפים מאשר כל רשת אחרת.

כניסתן של רשתות מזון בינלאומיות לישראל הביאו בשורה וניחוח של חו"ל לשוק המזון המהיר שלנו. הישראלים אוהבים חידושים, אוהבים מותגים ואוהבים להרגיש אמריקה. מקדונלד'ס וברגר קינג, דומינוס פיצה ופיצה האט, KFC (קנטאקי פרייד צ'יקן), דאנקן דונאטס, סאבווי, סבארו, סטארבקס, קופי בין ועוד הגיעו לכאן והשמחה היתה רבה. הדרך של רשתות מזון להתרחב היא מכירת זיכיונות ופתיחת סניפים משוכפלים במרכזי הקניות, בקניונים וברחובות הערים. זכיינים מקומיים מקבלים זיכיונות ורוכבים על ההצלחה, ההבטחה, התפריט והמחירים האחדים של הרשת המפורסמת. כל שנותר לזכיין הוא לנהל את הסניף מקצועית, לתת שירות מעל ומעבר לציפיות הצרכנים ולקוות לקצת מזל.

רשת מזון מהיר הגדולה בעולם - זכיינות מקדונלד'ס

באוקטובר 1993 נפתח בקניון איילון ברמת גן הסניף הראשון של מקדונלד'ס במזרח התיכון. כעבור מספר שנים הפכה מקדונלד'ס לאחת מרשתות הסניפים הגדולות והמצליחות בישראל. נכון ל-2018 יש לרשת 182 סניפים בארץ והיא מעסיקה כ-6,000 עובדים. 57 סניפים בישראל הוכרזו כשומרי כשרות, ולכן סגורים בשבתות וחגים, ונמנעים מהגשת צ'יזבורגר. מוצר ייחודי לשוק הישראלי הוא ההמבורגר "על גחלים" במקום בשיטת ההכנה המקורית. החלטה זאת באה בעקבות תפנית במדיניות החברה, אשר דרשה בעבר אחידות בכל הסניפים בעולם. כמו כן, הרחיבה החברה את התפריט והוסיפה מנות בעלות אופי מקומי כגון: "מקשווארמה", "מקקבב", "מקפלאפל", ו"סלט קצוץ" הנקצץ במקום.

רשת בתי הקפה הגדולה בעולם - זכיינות סטארבקס

זכיינות בתי הקפה הגדולה בעולם היא סטארבקס עם מעל ל- 28,000 סניפים ב-75 מדינות ברחבי העולם. בספטמבר 2001 פתחה סטארבקס חמישה סניפים בישראל, באמצעות זכיין מקומי. היוזמה לא עלתה יפה ותוך פחות משנתיים סגרה הרשת את פעילותה בארץ. עיתוי השקת הרשת בעיצומה של האינתיפאדה השנייה כשאנשים מיעטו לצאת לרחובות, טעם הקפה האמריקאי שלא התאים לחיך הישראלי, תמהיל מוצרים לא אטרקטיבי ובחירת מיקומים לבתי הקפה, היוו את הגורמים המכריעים לכישלון ועזיבת הרשת את הארץ.

רשת בתי הקפה הגדולה בארץ - זכיינות ארומה

ארומה אספרסו בר הוקמה ב־1994 והסניף הראשון נפתח ברחוב הלל בירושלים. ב-1999 פוצלה הבעלות על ארומה לשתי חברות נפרדות: "ארומה ישראל" ו"ארומה תל אביב". שתי החברות עובדות תחת מיתוג משותף. לארומה ישראל מעל 130 סניפים בארץ, מעל 40 סניפים בקנדה, כ-10 סניפים בארה"ב, 2 סניפים באוקראינה ו-5 סניפים בקזחסטן.

זכיינות מזון של חומוס ופלאפל

משום מה רוב רשתות המזון האמריקאיות שהגיעו לישראל לא נחלו הצלחה גדולה. ישראלים אוהבים חידושים ואוהבים להיות חלק מהעולם הגדול ובתחילה נוהים אחר ההצלחה, אבל לאחר תקופה גם משתעממים מהר ולעיתים הקסם של הטעמים החדשים נעלם. בזמן אמת כשהצרכן צריך לבחור מה לאכול אנחנו חוזרים לטעמים המוכרים של השניצל, הפלאפל, השווארמה והחומוס. 

הישראלים אוהבים חידושים כמו קרונאט (שילוב של קוראסון ודונאט) אך קסמם חולף מהר. פעם ניסו למכור פה צ'ורוס - מאפה דרום אמריקני מתוק ומטוגן. אחר כך הפציע הקיורטוש -מאפה שמרים הונגרי בצורת גליל גדול, ולפני שניהם היו כאן רשתות של פרוזן יוגורט וקרפים, אבל כל הדוגמאות האלה לא הצליחו להחזיק רשת שלמה מרובת סניפים המציעה מוצר אחד והיום מי שמוכר אותם מציע פריטים נוספים, שהישראלים אוהבים כמו עוגות, עוגיות, רוגלעך, גלידות ועוד. 

בארה"ב כבר שנים רבות שאוכל הרחוב המצליח שייך לרשתות. בשנים האחרונות גם עבור הצרכן הישראלי רשתות המזון המהיר המקומי תופסות תאוצה. התופעה פורחת כשאפילו חומוס ופלאפל הקימו רשתות זכיינים מצליחות. רשת מסעדות "חומוס אליהו" מונה כבר 63 סניפים בכל הארץ ולרשת "פלאפל בריבוע" 27 סניפים בפריסה ארצית. גם רשת החומוס "בית הפול" מבאר שבע מתחילה לגדול ובשנה האחרונה נפתחו 6 סניפים. 

אם גם אתם חושבים לפתוח סניף זכיינות של אחת מרשתות המזון, מאד מומלץ לפנות למשרדנו ונשמח לייצג אתכם במו"מ לחתימה על חוזה זכיינות. 
שיהיה בתיאבון ובהצלחה.